Από μια πρώτη γρήγορη ανάγνωση - αποκρυπτογράφηση του εγγράφου προκύπτουν τα ακόλουθα:
α. Σύμφωνα με νεώτερη οδηγία του ΥΔΜΗΔ δεν απαιτείται η συμπλήρωση ερωτηματολογίων από τους υπαλλήλους.
β. Προβλέπονται άτυπες Ομάδες Εργασίες, στις οποίες θα συμμετάσχουν Προϊστάμενοι Τμημάτων ως "υπεύθυνοι για την εφαρμογή του έργου". Αυτοί θα συνεργάζονται με υπαλλήλους και Διευθυντές για τον σχεδιασμό των νέων Τμημάτων. Τα ονόματα και τα στοιχεία των Προϊσταμένων τα στέλνουν στη Διεύθυνση Διοικητικού και στη Γενική Διεύθυνση Διοικητικής Υποστήριξης οι Γενικοί Διευθυντές. Ερώτημα 1ο: Ποιος, με ποια διαδικασία και από ποια δεξαμενή (υφιστάμενους Προϊσταμένους ή Προϊσταμένους που θα προκύψουν από τις κρίσεις, που βρίσκονται σε εξέλιξη) θα ορίσει τους υπεύθυνους για την εφαρμογή του έργου; Ερώτημα 2ο: Πώς θα λειτουργήσει στην πράξη αυτό το μοντέλο "αυτο-οργάνωσης";
γ. Έργο των άτυπων Ομάδων Εργασίας υπό την εποπτεία της Διεύθυνσης Διοικητικού είναι ο "προσδιορισμός στόχων, αρμοδιοτήτων, εργασιών, αριθμού και είδους θέσεων εργασίας". Το αποτέλεσμα της επεξεργασίας των Προϊσταμένων αποτελεί "εκτίμηση". Αυτός που τελικά αποφασίζει για την κατανομή των θέσεων στις Υπηρεσίες είναι ο Γενικός Γραμματέας.
δ. Οι αρμοδιότητες "υπάρχουν και εξελίσσονται χάριν της εκπλήρωσης στρατηγικών και επιχειρησιακών στόχων". Ποιοι είναι οι στρατηγικοί και οι επιχειρησιακοί στόχοι; Σχετίζονται με μνημονιακές δεσμεύσεις;
ε. Υπάρχει σαφής αναφορά σε όριο θέσεων. Ποιο είναι αυτό και ποια η σχέση του με τις γνωστές δεσμεύσεις για απολύσεις - διαθεσιμότητες;
στ. "Απαιτείται η μέγιστη δυνατή αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού". Αν και ακούγεται ευνοϊκό ("να διατηρηθούν θέσεις εργασίας"), μια πιο προσεκτική ανάγνωση αφήνει υπόνοιες ότι αφορά σε "ένταση εργασίας" (λιγότεροι εργαζόμενοι "αξιοποιημένοι" στον μέγιστο βαθμό). Μήπως σχετίζεται με τον στρατηγικό στόχο για "μικρότερο αλλά αποτελεσματικότερο δημόσιο";
ζ. Οι Οργανισμοί θα προχωρήσουν με τη μορφή Προεδρικών Διαταγμάτων. Κάποιοι μιλούσαν για κοινοβουλευτική διαδικασία. Η αλήθεια είναι ότι και ο υπάρχων Οργανισμός έγινε με Προεδρικό Διάταγμα. Το ζήτημα που αναδεικνύεται, είναι το "εμπόριο ελπίδας" περί βουλής και παρέμβασης των κομμάτων εκεί, που ακούστηκε το προηγούμενο διάστημα.
η. Ζητείται λιτότητα κειμένων, ώστε να σχεδιαστούν Προεδρικά Διατάγματα με "συνοπτική περιγραφή αποστολής, σκοπού και αρμοδιοτήτων". Δηλαδή πόσο πιο συνοπτικά να είναι από τον υπάρχοντα Οργανισμό; Μήπως πίσω από τη "λιτότητα" των Προεδρικών Διαταγμάτων κρύβεται ο στρατηγικός στόχος για "λιγότερο κράτος", δηλαδή η συρρίκνωση των αρμοδιοτήτων του Δημόσιου Τομέα;
θ. Κάτι "παίζει" με τις θέσεις των αποσπασμένων. Η σχετική διατύπωση δεν είναι ξεκάθαρη. Πρέπει να το δούμε με προσοχή.
ι. Οι θέσεις θα μπορούν να καλύπτονται από περισσότερους από ένα κλάδους της ίδια ειδικότητας (ΠΕ ή ΤΕ). Και αυτό να το δούμε. Είναι τυχαίο ότι γίνεται "ενδεικτική" αναφορά σε ΠΕ και ΤΕ και όχι σε ΔΕ;
ια. Το Οργανόγραμμα της ΓΓΠ του ΥΠΑΙΘΠΑ πάει πιο πίσω.
ιβ. Στην αρχή του εγγράφου γίνεται αναφορά "Σε συνέχεια αποστολής της εγκυκλίου . . . και του νέου Οργανογράμματος". Μας έχουνε μπερδέψει. Σε ποιο Οργανόγραμμα αναφέρεται το έγγραφο; Υπάρχει και νεώτερο;
ιγ. Την ημέρα των εκλογών του Ενιαίου έγινε ημερίδα ενημέρωσης για τα νέα Οργανογράμματα, σχετικά με τις δομές και τη στελέχωση των Υπηρεσιών. Παρευρέθηκε εκπρόσωπος από τη ΓΓ Πολιτισμού και ποιος;
ιδ. Πρέπει να δούμε οπωσδήποτε την 12461 Εγκύκλιο 1ης Εφαρμογής Περιγραμμάτων Θέσεων Εργασίας, σε συνέχεια της οποίας εκδόθηκε το παρόν έγγραφο.
Κάποιες σκέψεις προς επεξεργασία: Σύμφωνα με το έγγραφο «οι αρμοδιότητες δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά υπάρχουν και εξελίσσονται χάριν της εκπλήρωσης στρατηγικών και επιχειρησιακών στόχων». Μου γεννάται το εξής ερώτημα: Εάν τροποποιηθούν οι στρατηγικοί και επιχειρησιακοί στόχοι (πχ για λόγους εφαρμογής των μεσοπροθέσμων) θα αλλάξουν και οι αρμοδιότητες; Μήπως θα πρέπει να το συσχετίσουμε με το τμήμα αρχαιολογικών αδειοδοτήσεων του αναπτυξιακού νόμου; Εάν αλλάζει η στοχοθεσία θα αλλάζουν και οι αρμοδιότητες. Καταλαβαίνω ότι το συγκεκριμένο εξυπηρετεί την ζητούμενη συγχώνευση, αλλά προκύπτει το εξής: Οι στόχοι καθορίζουν τις αρμοδιότητες, ή μήπως οι στόχοι θα πρέπει να καθορίζονται σύμφωνα με τις αρμοδιότητες;
Στο έγγραφο αναφέρεται «Απαιτείται η μέγιστη δυνατή αξιοποίηση ανθρώπινου δυναμικού, η οποία θα αποτυπωθεί στη στοχοθεσία και την περιγραφή των αναγκαίων θέσεων εργασίας για την υλοποίηση αρμοδιοτήτων κάθε οργανικής μονάδος.». Νομίζω ότι μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε προς υποστήριξη θέσεων και κυρίως του διοικητικού προσωπικού.
Με φοβίζει η περιγραφή των θέσεων εργασίας των αποσπασμένων υπαλλήλων. Εάν δεν περιγραφεί ικανοποιητικά, κατά την κρίση του Γεν Γραμματέα, ο οποίος θα κάνει την κατανομή των θέσεων στις νέες οργανικές μονάδες, ανοίγει η πόρτα της κατάργησης της θέσης. Ιδιαίτερα για την ΚΥ να το δούμε πιο σοβαρά δεδομένων των υποχρεωτικών αποσπάσεων.
Στο έγγραφο αναφέρεται «Η περιγραφή θέσης πρέπει να περιλαμβάνει έναν ή περισσότερους κλάδους της ίδιας ειδικότητας (π.χ. ΠΕ ή ΤΕ) που μπορούν να την καλύψουν, καθώς και τυχόν ιδιαιτερότητες ως προς την εμπειρία ή εξειδίκευση» 1ον στα παραδείγματα λείπουν οι ΔΕ 2ον εάν σε μια θέση μπορεί να ανταποκριθεί και ΠΕ και ΤΕ, θα πρέπει να επιλέξουν; Να γιατί από το παράδειγμα λείπουν οι ΔΕ. Την πρόβλεψη αυτή θα πρέπει να τη συσχετίσουμε με τις δηλώσεις περί επιτελικού δημόσιου τομέα.
Συγνώμη αλλά νομίζω ότι δουλευόμαστε. Εχει επιχειρησιακό σχέδιο το ΥΠΠΟ ή η ΓΓΠ ή ότι καθένας επιθυμεί να αποκαλεί το μαγαζάκι ορισμένων, για να οριστούν επιχειρησιακοί και στρατηγικοί στόχοι; Εχει υπάρξει ανάλυση της κατάστασης με υπολογισμό πιθανών παραμέτρων για την συμβολή στον καθορισμό δομών, λειτουργιών και στόχων;Στη λήψη αποφάσεων; Ετσι ώστε να αποτελεί και ένα από τα σημεία αναφοράς της επίτευξης στόχων; Εκτός αν ο οποιοσδήποτε εννοεί το ανέκδοτο του Προγράμματος Δράσης (πχ παντελείς έλλειψη χρηματοοικονομικών στοιχείων στην ...έκθεση ιδεών) οπότε η λογική για άλλη μια φορά υποκλίνεται στις κλαδικές σκοπιμότητες και επιδιώξεις του "επιστημονικού" προσωπικού του χώρου εργασίας μας περιμένουμε τις αποφάσεις ...βεβαίως βεβαίως.
Το νέο Οργανόγραμμα του ΥΠΠΟ (δηλ. της ΓΓΠ) δεν είναι ακόμη γνωστό τουλάχιστον ως προς την περιγραφή των αρμοδιοτήτων και της στελέχωσης των νέων ή περίπου νέων Υπηρεσιών. Αυτό αφήνει ανοικτό ένα παράθυρο για πολλές εξελίξεις τόσο ως προς τις αρμοδιότητες όσο και προς τον αριθμό και τον κλάδο των υπαλλήλων. Προφανώς δεν είναι γίνεται "τυχαία", ούτε γιατί η Δημόσια Διοικηση για μια ακόμη φορά δεν μπορεί να "συντονιστεί". Επί της ουσίας: Τα δήθεν "επιχειρησιακά προγράμματα και στόχοι" είναι στην ουσία κείμενα brain storming που στην καλύτερη περίπτωση συνίστανται από την απλή απαρίθμηση "έργων" (πραγματικών ή πιθανών ή / και φανταστικών). Στο σημείο αυτό πρέπει να συνυπολογίσουμε και τις απλοϊκές αντιλήψεις "γράφε πολλά να φαίνεται ότι έχουμε έργο" ή "γράψε τα προφανή γιατί ποτέ δεν ξέρεις...". Οι λεγόμενοι "στόχοι" στις περισσότερες των περιπτώσεων έχουν τεθεί αυθαίρετα από τους Προϊσταμένους και χωρίς να έχει προηγηθεί καμιά συζήτηση με το προσωπικό της Υπηρεσίας. Κανένας δεν έχει απαντήσει ποιός και με ποια διαδικασία θα αποτιμήσει την επίτευξη των "στόχων" αυτών. Είναι δε προφανές ότι οι "στόχοι" δεν μπορούν (και λόγω της φύσης των έργων) να ποσοτικοποιηθούν. Αλλά αυτά ειναι μάλλον ψιλά γράμματα.
Ως προς το ζήτημα των "περιγραμμάτων θέσεων" τα πράγματα είναι αρκετά περιπλοκότερα. 1) Ως διαδικασία είναι θολή και σε πολλά σημεία αντιφατική. Αυτό επιτρέπει "ερμηνείες", "εξαιρέσεις" αλλά και φωτογραφίες θέσεων (δηλ. "ρουσφετάκια"). 2) Γίνεται (ή θα γίνει) από ένα επιτελείο (Προϊσταμένων Δ/νσεων ή Τμημάτων ή...) εν πλήρει αγνοία των εργαζομένων. 2) Οταν η διαδικασία "ολοκληρωθεί" θα έχει φτιαχτεί μια μεγάλη δεξαμενή εργαζομένων (από κάθε κλάδο και ειδικότητα) που θα περισσεύουν ή θα μπορούν δυνητικά να περισσέψουν και επομένως να μπουν είτε σε κάποια μορφή "διαθεσιμότητας", είτε σε κάποια μορφή "κινητικότητας". Στο ΥΠΠΟ (δηλ. ΓΓΠ) η δεξαμενή δεν θα έχει μόνο Διοικητικούς (αν και φαίνεται να είναι σε πρώτη επιλογή-ζήτηση) αλλά όλους τους κλάδους. Αυτό θα εμφανιστεί ως "ορθολογική" κατανομή του προσωπικού κ.λπ. (Τα επιχειρήματα είναι περίπου γνωστά). 3) Αποδεικνύεται -δυστυχώς- ότι το θέμα των Οργανισμών δεν είναι μια τυπική απαρίθμηση "κουτιών" αλλά κρύβει τεράστια θέματα. Από τη στιγμή που αποδεχθήκαμε (όχι ολοι...) το παιχνίδι του Νέου Οργανισμού τα υπόλοιπα αποτελούν (είτε μας αρέσει είτε όχι) "λογική συνέχεια".
Ο κίνδυνος είναι να χρησιμοποιηθεί η διαδικασία αυτή ως το επιχείρημα για διάφορες εκκαθαρίσεις ή και ως μέσο άσκησης πίεσης προς διάφορες κατευθύνσεις. Ας δούμε μερικά θέματα κι ας βγάλει ο καθένας τα συμπεράσματά του:
1) Το Κυβερνητικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης είχε θέσει κάποιες ημερομηνίες ως προς τα Π.Δ. των νέων Οργανισμών. Αυτές οι ημερομηνίες έχουν ήδη ξεπεραστεί όχι για λόγους "γραφειοκρατίας" αλλά γιατί όλα αυτά είναι στην πράξη ανεφαρμοστα με τον τροπο που πάνε να γίνουν. ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΤΕΛΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΓΓΠ; Κανένας δεν ξέρει απόλυτα. Γιατί;
2)Το Κυβερνητικο Συμβούλιο Μεταρρύθμισης έχει καθορίσει ανώτατο όριο στελέχωσης κάθε αξιολογούμενου φορέα (άγνωστο με ποια κριτήρια). ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΟΡΙΟ ΤΗΣ ΓΓΠ; Δηλ. ποιος είναι ο αριθμος των εργαζομένων; Κανένας δεν γνωρίζει (τουλάχιστον επίσημα και δημόσια). Γιατί;
3)Πως θα προσδιοριστούν τα περιγράμματα των νέων θέσεων εργασίας που προκύπτουν από τις συγχωνεύσεις των Τμημάτων ή Διεύθύνσεων; Ή γενικότερα, από την αντιστοίχηση των υφιστάμενων οργανωτικών δομών με τις προτεινόμενες στα προσχέδια των ΠΔ; Αυτός που καταργείται ή συγχωνεύεται κάπου "αλλού", πως μπορεί να περιγράψει τη νέα θέση; Αστεία πράγματα...
4) Όσοι παρακολουθούν τις εξελίξεις θα γνωρίζουν ότι εδώ και αρκετό καιρό έχει ανοίξει μια συζήτηση για το θέμα των "job description". Η συζήτηση δείχνει ότι μεταβαίνουμε σε κάτι πιο σύνθετο που ονομάζουν "role description" δηλ. της περιγραφής ρόλων.
(Για το τελευταίο θα επανέλθω πιο αναλυτικά ελπίζοντας οτι δεν θα καταχραστώ τη φιλοξενία σας).
Στη Διοίκηση Επιχειρήσεων ως «Έργο» νοείται το αποτέλεσμα που πρέπει να επιτευχθεί σε ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΧΡΟΝΟ. Σε κάθε «Έργο» υπάρχει ένα χρονικό όριο που καθορίζει το ΠΟΤΕ πρέπει να έχουν επιτευχθεί οι ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΟΙ ΣΚΟΠΟΙ που θα εκπληρωθούν με την ολοκλήρωση του έργου. Στο ΥΠΠΟ τα έργα σχεδόν στο σύνολό τους είναι πολυπαραμετρικά και δυναμικά εξελισσόμενα δηλ. η πορεία και η ολοκλήρωσή τους εξαρτάται από εν πολλοίς αστάθμητους εξωτερικούς παράγοντες.
Για παράδειγμα το έργο «ανασκαφή» εξαρτάται από: Α) Την ύπαρξη πόρων (χρημάτων) και προσωπικού διαφόρων ειδικοτήτων (εργάτες, συντηρητές, αρχαιολόγοι, μηχανικοί και διοικητικό μέρος). Και τα δύο δεν πρέπει να θεωρούνται αυτονόητα ή δεδομένα. Επίσης, η θέση της ανασκαφής μπορεί να θέτει αντικειμενικά «εμπόδια» στη χρήση των απαραίτητων ή διαθέσιμων μέσων. Β) Ποτέ δεν μπορεί εκ προοιμίου να εκτιμηθεί ο χρόνος του έργου δεδομένου ότι δεν γνωρίζουμε αν βρεθούν ευρήματα, ούτε την πιθανή σπουδαιότητά τους, ούτε την τελική απόφαση ως προς τη διαχείρισή τους (π.χ. διάλυση, κατάχωση, διατήρηση στην επιφάνεια κλπ). Γ) Συχνά στο έργο προβλέπονται συνέργειες τρίτων. Με τον όρο αυτό εννοούμε κάθε ιδιώτη (άτομο, εταιρεία, εργολάβος υποέργου) που μετέχει του έργου κατά το μέρος ή στο σύνολο. Η οικονομική κατάσταση του ιδιώτη (π.χ. καθυστερήσεις σε χρηματοδοτήσεις) μπορεί να συμπαρασύρει το χρονοδιάγραμμα του έργου (καθυστερήσεις), να το τροποποιήσει ή και να το ακυρώσει. Επίσης, πολλές φορές, η εξέλιξη ενός έργου επηρεάζεται και από τη στάση των τοπικών κοινωνιών (θετική ή αρνητική). Δ) Στο αρχαιολογικό έργο αποτελεί ερώτημα αν μπορεί να ισχύσει καθολικά η αρχή ότι οι θέσεις είναι ανεξάρτητες των ατόμων. Αυτό συμβαίνει γιατί πλέον των τυπικών προσόντων είναι καθοριστική η εμπειρία (συνολικά), η γνώση της ευρύτερης περιοχής του έργου κλπ. Ε) Οι παρατηρήσεις αυτές έχουν μια γενική αφετηρία που θεωρεί κάθε ανασκαφή ή αναστήλωση ή συντήρηση μνημείου μοναδική. Όπως έχει αποδείξει και η εμπειρία δεν μπορεί να υπάρξει μια «τυποποίηση» ενεργειών ή εργασιών στα θέματα αυτά. ΣΤ) Δεν είναι ρεαλιστικό να μιλάμε για τυποποιημένη διαδικασία ελέγχου διότι αυτή προϋποθέτει ότι αυτή θα είναι ίδια ανεξάρτητα από τη φύση της εργασίας στην οποία αναφέρεται ο έλεγχος
Γι αυτά πρέπει να μιλάμε! Αποδεικνύεται ότι δεν ειμαστε ανέτοιμοι. Υπάρχει ένα σημαντικό υπόβαθρο στον κοσμος της ΑΥΤΟΝΟΜΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ και πρέπει να αξιοποιηθεί. Μια ημερίδια ίσως; Η συζήτηση στην ανάρτηση αυτή ειναι η επιβεβαίωση ότι η υπάρχει σοβαρότητα και μπορούμε να έχουμε γνώμη και άποψη κι οχι να καταπίνουμε αμάσητα οσα μας λένε με τις εγκυκλίους ή τα παπαγαλάκια τους. Ο "ΠΚΡ" σωστά έθεσε τα θέματα αυτά και νομίζω οτι μπορούν να εμπλουτιστούν περισσότερο (και να αναλυθούν για να ειναι κατανοητά από ΟΛΟΥΣ).
Υπάρχει ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο για το θέμα: R. Sennett, Ο ελαστικοποιημένος άνθρωπος. Οι συνέπειες του μετασχηματισμού της εργασίας στον νέο καπιταλισμό, Πεδίο, Αθήνα: 2010 Από το βιβλίο αυτό μπορούμε να αντλήσουμε πολλά επιχειρήματα (και γνώσεις) για το τι πραγματικά ειναι τα περιγράμματα εργασίας Γ. Στεφ.
Από μια πρώτη γρήγορη ανάγνωση - αποκρυπτογράφηση του εγγράφου προκύπτουν τα ακόλουθα:
ΑπάντησηΔιαγραφήα. Σύμφωνα με νεώτερη οδηγία του ΥΔΜΗΔ δεν απαιτείται η συμπλήρωση ερωτηματολογίων από τους υπαλλήλους.
β. Προβλέπονται άτυπες Ομάδες Εργασίες, στις οποίες θα συμμετάσχουν Προϊστάμενοι Τμημάτων ως "υπεύθυνοι για την εφαρμογή του έργου". Αυτοί θα συνεργάζονται με υπαλλήλους και Διευθυντές για τον σχεδιασμό των νέων Τμημάτων. Τα ονόματα και τα στοιχεία των Προϊσταμένων τα στέλνουν στη Διεύθυνση Διοικητικού και στη Γενική Διεύθυνση Διοικητικής Υποστήριξης οι Γενικοί Διευθυντές.
Ερώτημα 1ο: Ποιος, με ποια διαδικασία και από ποια δεξαμενή (υφιστάμενους Προϊσταμένους ή Προϊσταμένους που θα προκύψουν από τις κρίσεις, που βρίσκονται σε εξέλιξη) θα ορίσει τους υπεύθυνους για την εφαρμογή του έργου;
Ερώτημα 2ο: Πώς θα λειτουργήσει στην πράξη αυτό το μοντέλο "αυτο-οργάνωσης";
γ. Έργο των άτυπων Ομάδων Εργασίας υπό την εποπτεία της Διεύθυνσης Διοικητικού είναι ο "προσδιορισμός στόχων, αρμοδιοτήτων, εργασιών, αριθμού και είδους θέσεων εργασίας". Το αποτέλεσμα της επεξεργασίας των Προϊσταμένων αποτελεί "εκτίμηση". Αυτός που τελικά αποφασίζει για την κατανομή των θέσεων στις Υπηρεσίες είναι ο Γενικός Γραμματέας.
δ. Οι αρμοδιότητες "υπάρχουν και εξελίσσονται χάριν της εκπλήρωσης στρατηγικών και επιχειρησιακών στόχων". Ποιοι είναι οι στρατηγικοί και οι επιχειρησιακοί στόχοι; Σχετίζονται με μνημονιακές δεσμεύσεις;
ε. Υπάρχει σαφής αναφορά σε όριο θέσεων. Ποιο είναι αυτό και ποια η σχέση του με τις γνωστές δεσμεύσεις για απολύσεις - διαθεσιμότητες;
στ. "Απαιτείται η μέγιστη δυνατή αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού". Αν και ακούγεται ευνοϊκό ("να διατηρηθούν θέσεις εργασίας"), μια πιο προσεκτική ανάγνωση αφήνει υπόνοιες ότι αφορά σε "ένταση εργασίας" (λιγότεροι εργαζόμενοι "αξιοποιημένοι" στον μέγιστο βαθμό). Μήπως σχετίζεται με τον στρατηγικό στόχο για "μικρότερο αλλά αποτελεσματικότερο δημόσιο";
ζ. Οι Οργανισμοί θα προχωρήσουν με τη μορφή Προεδρικών Διαταγμάτων. Κάποιοι μιλούσαν για κοινοβουλευτική διαδικασία. Η αλήθεια είναι ότι και ο υπάρχων Οργανισμός έγινε με Προεδρικό Διάταγμα. Το ζήτημα που αναδεικνύεται, είναι το "εμπόριο ελπίδας" περί βουλής και παρέμβασης των κομμάτων εκεί, που ακούστηκε το προηγούμενο διάστημα.
η. Ζητείται λιτότητα κειμένων, ώστε να σχεδιαστούν Προεδρικά Διατάγματα με "συνοπτική περιγραφή αποστολής, σκοπού και αρμοδιοτήτων". Δηλαδή πόσο πιο συνοπτικά να είναι από τον υπάρχοντα Οργανισμό; Μήπως πίσω από τη "λιτότητα" των Προεδρικών Διαταγμάτων κρύβεται ο στρατηγικός στόχος για "λιγότερο κράτος", δηλαδή η συρρίκνωση των αρμοδιοτήτων του Δημόσιου Τομέα;
θ. Κάτι "παίζει" με τις θέσεις των αποσπασμένων. Η σχετική διατύπωση δεν είναι ξεκάθαρη. Πρέπει να το δούμε με προσοχή.
ι. Οι θέσεις θα μπορούν να καλύπτονται από περισσότερους από ένα κλάδους της ίδια ειδικότητας (ΠΕ ή ΤΕ). Και αυτό να το δούμε. Είναι τυχαίο ότι γίνεται "ενδεικτική" αναφορά σε ΠΕ και ΤΕ και όχι σε ΔΕ;
ια. Το Οργανόγραμμα της ΓΓΠ του ΥΠΑΙΘΠΑ πάει πιο πίσω.
ιβ. Στην αρχή του εγγράφου γίνεται αναφορά "Σε συνέχεια αποστολής της εγκυκλίου . . . και του νέου Οργανογράμματος". Μας έχουνε μπερδέψει. Σε ποιο Οργανόγραμμα αναφέρεται το έγγραφο; Υπάρχει και νεώτερο;
ιγ. Την ημέρα των εκλογών του Ενιαίου έγινε ημερίδα ενημέρωσης για τα νέα Οργανογράμματα, σχετικά με τις δομές και τη στελέχωση των Υπηρεσιών. Παρευρέθηκε εκπρόσωπος από τη ΓΓ Πολιτισμού και ποιος;
ιδ. Πρέπει να δούμε οπωσδήποτε την 12461 Εγκύκλιο 1ης Εφαρμογής Περιγραμμάτων Θέσεων Εργασίας, σε συνέχεια της οποίας εκδόθηκε το παρόν έγγραφο.
Κάποιες σκέψεις προς επεξεργασία:
ΑπάντησηΔιαγραφήΣύμφωνα με το έγγραφο «οι αρμοδιότητες δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά υπάρχουν και εξελίσσονται χάριν της εκπλήρωσης στρατηγικών και επιχειρησιακών στόχων». Μου γεννάται το εξής ερώτημα: Εάν τροποποιηθούν οι στρατηγικοί και επιχειρησιακοί στόχοι (πχ
για λόγους εφαρμογής των μεσοπροθέσμων) θα αλλάξουν και οι αρμοδιότητες; Μήπως θα πρέπει να το συσχετίσουμε με το
τμήμα αρχαιολογικών αδειοδοτήσεων του αναπτυξιακού νόμου; Εάν αλλάζει η στοχοθεσία θα αλλάζουν και οι αρμοδιότητες. Καταλαβαίνω ότι το συγκεκριμένο εξυπηρετεί την ζητούμενη συγχώνευση, αλλά προκύπτει το εξής: Οι στόχοι καθορίζουν τις αρμοδιότητες, ή μήπως οι στόχοι θα πρέπει να καθορίζονται σύμφωνα με τις αρμοδιότητες;
Στο έγγραφο αναφέρεται «Απαιτείται η μέγιστη δυνατή αξιοποίηση ανθρώπινου δυναμικού, η οποία θα αποτυπωθεί στη στοχοθεσία και την περιγραφή των αναγκαίων θέσεων εργασίας για την υλοποίηση αρμοδιοτήτων κάθε οργανικής μονάδος.». Νομίζω ότι μπορούμε να το
χρησιμοποιήσουμε προς υποστήριξη θέσεων και κυρίως του διοικητικού προσωπικού.
Με φοβίζει η περιγραφή των θέσεων εργασίας των αποσπασμένων υπαλλήλων. Εάν δεν περιγραφεί ικανοποιητικά, κατά την
κρίση του Γεν Γραμματέα, ο οποίος θα κάνει την κατανομή των θέσεων στις νέες οργανικές μονάδες, ανοίγει η πόρτα της κατάργησης της θέσης. Ιδιαίτερα για την ΚΥ να το δούμε πιο σοβαρά δεδομένων των υποχρεωτικών αποσπάσεων.
Στο έγγραφο αναφέρεται «Η περιγραφή θέσης πρέπει να περιλαμβάνει έναν ή περισσότερους κλάδους της ίδιας ειδικότητας (π.χ. ΠΕ ή ΤΕ) που μπορούν να την καλύψουν, καθώς και τυχόν ιδιαιτερότητες ως προς την εμπειρία ή εξειδίκευση»
1ον στα παραδείγματα λείπουν οι ΔΕ
2ον εάν σε μια θέση μπορεί να ανταποκριθεί και ΠΕ και ΤΕ, θα πρέπει να επιλέξουν; Να γιατί από το παράδειγμα
λείπουν οι ΔΕ. Την πρόβλεψη αυτή θα πρέπει να τη συσχετίσουμε με τις δηλώσεις περί επιτελικού δημόσιου τομέα.
Συγνώμη αλλά νομίζω ότι δουλευόμαστε.
ΔιαγραφήΕχει επιχειρησιακό σχέδιο το ΥΠΠΟ ή η ΓΓΠ ή ότι καθένας επιθυμεί να αποκαλεί το μαγαζάκι ορισμένων, για να οριστούν επιχειρησιακοί και στρατηγικοί στόχοι;
Εχει υπάρξει ανάλυση της κατάστασης με υπολογισμό πιθανών παραμέτρων για την συμβολή στον καθορισμό δομών, λειτουργιών και στόχων;Στη λήψη αποφάσεων; Ετσι ώστε να αποτελεί και ένα από τα σημεία αναφοράς της επίτευξης στόχων;
Εκτός αν ο οποιοσδήποτε εννοεί το ανέκδοτο του Προγράμματος Δράσης (πχ παντελείς έλλειψη χρηματοοικονομικών στοιχείων στην ...έκθεση ιδεών) οπότε η λογική για άλλη μια φορά υποκλίνεται στις κλαδικές σκοπιμότητες και επιδιώξεις του "επιστημονικού" προσωπικού του χώρου εργασίας μας περιμένουμε τις αποφάσεις ...βεβαίως βεβαίως.
Το νέο Οργανόγραμμα του ΥΠΠΟ (δηλ. της ΓΓΠ) δεν είναι ακόμη γνωστό τουλάχιστον ως προς την περιγραφή των αρμοδιοτήτων και της στελέχωσης των νέων ή περίπου νέων Υπηρεσιών.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό αφήνει ανοικτό ένα παράθυρο για πολλές εξελίξεις τόσο ως προς τις αρμοδιότητες όσο και προς τον αριθμό και τον κλάδο των υπαλλήλων. Προφανώς δεν είναι γίνεται "τυχαία", ούτε γιατί η Δημόσια Διοικηση για μια ακόμη φορά δεν μπορεί να "συντονιστεί".
Επί της ουσίας:
Τα δήθεν "επιχειρησιακά προγράμματα και στόχοι" είναι στην ουσία κείμενα brain storming που στην καλύτερη περίπτωση συνίστανται από την απλή απαρίθμηση "έργων" (πραγματικών ή πιθανών ή / και φανταστικών). Στο σημείο αυτό πρέπει να συνυπολογίσουμε και τις απλοϊκές αντιλήψεις "γράφε πολλά να φαίνεται ότι έχουμε έργο" ή "γράψε τα προφανή γιατί ποτέ δεν ξέρεις...". Οι λεγόμενοι "στόχοι" στις περισσότερες των περιπτώσεων έχουν τεθεί αυθαίρετα από τους Προϊσταμένους και χωρίς να έχει προηγηθεί καμιά συζήτηση με το προσωπικό της Υπηρεσίας. Κανένας δεν έχει απαντήσει ποιός και με ποια διαδικασία θα αποτιμήσει την επίτευξη των "στόχων" αυτών. Είναι δε προφανές ότι οι "στόχοι" δεν μπορούν (και λόγω της φύσης των έργων) να ποσοτικοποιηθούν. Αλλά αυτά ειναι μάλλον ψιλά γράμματα.
Ως προς το ζήτημα των "περιγραμμάτων θέσεων" τα πράγματα είναι αρκετά περιπλοκότερα. 1) Ως διαδικασία είναι θολή και σε πολλά σημεία αντιφατική. Αυτό επιτρέπει "ερμηνείες", "εξαιρέσεις" αλλά και φωτογραφίες θέσεων (δηλ. "ρουσφετάκια"). 2) Γίνεται (ή θα γίνει) από ένα επιτελείο (Προϊσταμένων Δ/νσεων ή Τμημάτων ή...) εν πλήρει αγνοία των εργαζομένων.
2) Οταν η διαδικασία "ολοκληρωθεί" θα έχει φτιαχτεί μια μεγάλη δεξαμενή εργαζομένων (από κάθε κλάδο και ειδικότητα) που θα περισσεύουν ή θα μπορούν δυνητικά να περισσέψουν και επομένως να μπουν είτε σε κάποια μορφή "διαθεσιμότητας", είτε σε κάποια μορφή "κινητικότητας". Στο ΥΠΠΟ (δηλ. ΓΓΠ) η δεξαμενή δεν θα έχει μόνο Διοικητικούς (αν και φαίνεται να είναι σε πρώτη επιλογή-ζήτηση) αλλά όλους τους κλάδους. Αυτό θα εμφανιστεί ως "ορθολογική" κατανομή του προσωπικού κ.λπ. (Τα επιχειρήματα είναι περίπου γνωστά).
3) Αποδεικνύεται -δυστυχώς- ότι το θέμα των Οργανισμών δεν είναι μια τυπική απαρίθμηση "κουτιών" αλλά κρύβει τεράστια θέματα. Από τη στιγμή που αποδεχθήκαμε (όχι ολοι...) το παιχνίδι του Νέου Οργανισμού τα υπόλοιπα αποτελούν (είτε μας αρέσει είτε όχι) "λογική συνέχεια".
Ο κίνδυνος είναι να χρησιμοποιηθεί η διαδικασία αυτή ως το επιχείρημα για διάφορες εκκαθαρίσεις ή και ως μέσο άσκησης πίεσης προς διάφορες κατευθύνσεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑς δούμε μερικά θέματα κι ας βγάλει ο καθένας τα συμπεράσματά του:
1) Το Κυβερνητικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης είχε θέσει κάποιες ημερομηνίες ως προς τα Π.Δ. των νέων Οργανισμών. Αυτές οι ημερομηνίες έχουν ήδη ξεπεραστεί όχι για λόγους "γραφειοκρατίας" αλλά γιατί όλα αυτά είναι στην πράξη ανεφαρμοστα με τον τροπο που πάνε να γίνουν. ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΤΕΛΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΓΓΠ; Κανένας δεν ξέρει απόλυτα. Γιατί;
2)Το Κυβερνητικο Συμβούλιο Μεταρρύθμισης έχει καθορίσει ανώτατο όριο στελέχωσης κάθε αξιολογούμενου φορέα (άγνωστο με ποια κριτήρια). ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΟΡΙΟ ΤΗΣ ΓΓΠ; Δηλ. ποιος είναι ο αριθμος των εργαζομένων; Κανένας δεν γνωρίζει (τουλάχιστον επίσημα και δημόσια). Γιατί;
3)Πως θα προσδιοριστούν τα περιγράμματα των νέων θέσεων εργασίας που προκύπτουν από τις συγχωνεύσεις των Τμημάτων ή Διεύθύνσεων; Ή γενικότερα, από την αντιστοίχηση των υφιστάμενων οργανωτικών δομών με τις προτεινόμενες στα προσχέδια των ΠΔ;
Αυτός που καταργείται ή συγχωνεύεται κάπου "αλλού", πως μπορεί να περιγράψει τη νέα θέση; Αστεία πράγματα...
4) Όσοι παρακολουθούν τις εξελίξεις θα γνωρίζουν ότι εδώ και αρκετό καιρό έχει ανοίξει μια συζήτηση για το θέμα των "job description". Η συζήτηση δείχνει ότι μεταβαίνουμε σε κάτι πιο σύνθετο που ονομάζουν "role description" δηλ. της περιγραφής ρόλων.
(Για το τελευταίο θα επανέλθω πιο αναλυτικά ελπίζοντας οτι δεν θα καταχραστώ τη φιλοξενία σας).
Συμφωνώ με την παρατήρηση No 4
ΔιαγραφήH τάση ειναι για περιγραφή ρόλων...
Το blog σας για μια ακομη φορά αποδεικνύει οτι έλκει σοβαρό κόσμο με άποψη και γνώσεις. Συγχαρητήρια
Στη Διοίκηση Επιχειρήσεων ως «Έργο» νοείται το αποτέλεσμα που πρέπει να επιτευχθεί σε ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΧΡΟΝΟ. Σε κάθε «Έργο» υπάρχει ένα χρονικό όριο που καθορίζει το ΠΟΤΕ πρέπει να έχουν επιτευχθεί οι ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΟΙ ΣΚΟΠΟΙ που θα εκπληρωθούν με την ολοκλήρωση του έργου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτο ΥΠΠΟ τα έργα σχεδόν στο σύνολό τους είναι πολυπαραμετρικά και δυναμικά εξελισσόμενα δηλ. η πορεία και η ολοκλήρωσή τους εξαρτάται από εν πολλοίς αστάθμητους εξωτερικούς παράγοντες.
Για παράδειγμα το έργο «ανασκαφή» εξαρτάται από:
Α) Την ύπαρξη πόρων (χρημάτων) και προσωπικού διαφόρων ειδικοτήτων (εργάτες, συντηρητές, αρχαιολόγοι, μηχανικοί και διοικητικό μέρος). Και τα δύο δεν πρέπει να θεωρούνται αυτονόητα ή δεδομένα. Επίσης, η θέση της ανασκαφής μπορεί να θέτει αντικειμενικά «εμπόδια» στη χρήση των απαραίτητων ή διαθέσιμων μέσων.
Β) Ποτέ δεν μπορεί εκ προοιμίου να εκτιμηθεί ο χρόνος του έργου δεδομένου ότι δεν γνωρίζουμε αν βρεθούν ευρήματα, ούτε την πιθανή σπουδαιότητά τους, ούτε την τελική απόφαση ως προς τη διαχείρισή τους (π.χ. διάλυση, κατάχωση, διατήρηση στην επιφάνεια κλπ).
Γ) Συχνά στο έργο προβλέπονται συνέργειες τρίτων. Με τον όρο αυτό εννοούμε κάθε ιδιώτη (άτομο, εταιρεία, εργολάβος υποέργου) που μετέχει του έργου κατά το μέρος ή στο σύνολο. Η οικονομική κατάσταση του ιδιώτη (π.χ. καθυστερήσεις σε χρηματοδοτήσεις) μπορεί να συμπαρασύρει το χρονοδιάγραμμα του έργου (καθυστερήσεις), να το τροποποιήσει ή και να το ακυρώσει. Επίσης, πολλές φορές, η εξέλιξη ενός έργου επηρεάζεται και από τη στάση των τοπικών κοινωνιών (θετική ή αρνητική).
Δ) Στο αρχαιολογικό έργο αποτελεί ερώτημα αν μπορεί να ισχύσει καθολικά η αρχή ότι οι θέσεις είναι ανεξάρτητες των ατόμων. Αυτό συμβαίνει γιατί πλέον των τυπικών προσόντων είναι καθοριστική η εμπειρία (συνολικά), η γνώση της ευρύτερης περιοχής του έργου κλπ.
Ε) Οι παρατηρήσεις αυτές έχουν μια γενική αφετηρία που θεωρεί κάθε ανασκαφή ή αναστήλωση ή συντήρηση μνημείου μοναδική. Όπως έχει αποδείξει και η εμπειρία δεν μπορεί να υπάρξει μια «τυποποίηση» ενεργειών ή εργασιών στα θέματα αυτά.
ΣΤ) Δεν είναι ρεαλιστικό να μιλάμε για τυποποιημένη διαδικασία ελέγχου διότι αυτή προϋποθέτει ότι αυτή θα είναι ίδια ανεξάρτητα από τη φύση της εργασίας στην οποία αναφέρεται ο έλεγχος
ΠΚΡ
Γι αυτά πρέπει να μιλάμε!
ΔιαγραφήΑποδεικνύεται ότι δεν ειμαστε ανέτοιμοι.
Υπάρχει ένα σημαντικό υπόβαθρο στον κοσμος της ΑΥΤΟΝΟΜΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ και πρέπει να αξιοποιηθεί. Μια ημερίδια ίσως;
Η συζήτηση στην ανάρτηση αυτή ειναι η επιβεβαίωση ότι η υπάρχει σοβαρότητα και μπορούμε να έχουμε γνώμη και άποψη κι οχι να καταπίνουμε αμάσητα οσα μας λένε με τις εγκυκλίους ή τα παπαγαλάκια τους.
Ο "ΠΚΡ" σωστά έθεσε τα θέματα αυτά και νομίζω οτι μπορούν να εμπλουτιστούν περισσότερο (και να αναλυθούν για να ειναι κατανοητά από ΟΛΟΥΣ).
Υπάρχει ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο για το θέμα: R. Sennett, Ο ελαστικοποιημένος άνθρωπος. Οι συνέπειες του μετασχηματισμού της εργασίας στον νέο καπιταλισμό, Πεδίο, Αθήνα: 2010
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό το βιβλίο αυτό μπορούμε να αντλήσουμε πολλά επιχειρήματα (και γνώσεις) για το τι πραγματικά ειναι τα περιγράμματα εργασίας
Γ. Στεφ.
http://www.taxheaven.gr/laws/circular/view/id/16352
ΑπάντησηΔιαγραφή