Τετάρτη 24 Ιουλίου 2019

Ανακοίνωση Ενιαίου Συλλόγου Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Αττικής Στερεάς & Νήσων 24.7.2019 ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

ΕΝΙΑΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΥΠ.ΠΟ.
ΑΤΤΙΚΗΣ – ΣΤΕΡΕΑΣ & ΝΗΣΩΝ
ΣΤΟΥΡΝΑΡΗ 25, 101.86, ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.: 210-38.32.080, FAX: 210-38.32.656
                                                                                                                      
Αθήνα, 24/07/2019
                                                                                                                     
 Αρ..Πρωτ. 15

Απόφαση Δ.Σ του Ενιαίου Συλλόγου Υπαλλήλων ΥΠΠΟΑ Αττικής, Στερεάς και Νήσων στις
 23.07.2019 κατά πλειοψηφία, για τις πρόσφατες κυβερνητικές εξαγγελίες για τον πολιτισμό

Καμία έκπληξη δεν προκαλούν οι προγραμματικές δηλώσεις της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λ. Μενδώνη. Πλήρως ευθυγραμμισμένη με τα νεοφιλελεύθερα προτάγματα της κυβέρνησης της ΝΔ, αναμασώντας πομπώδεις εκφράσεις και ιδιωματισμούς μιας τεχνοκρατικής γλώσσας του συρμού  (rebranding, συνέργειες, στρατηγικός αναπτυξιακός πόρος κοκ), δεν έκρυψε τις βασικές προτεραιότητές της κυβέρνησης, δηλαδή:
  • την έκπτωση του πολιτισμού από δημόσιο αγαθό, σε αποκλειστικά οικονομικό μέγεθος, συνδεδεμένο απόλυτα με τις προτεραιότητες τουριστικών και εργολαβικών συμφερόντων εντός και εκτός της χώρας
  • την ουσιαστική απόσυρση του δημοσίου και του Υπουργείου Πολιτισμού από την χάραξη, τη χρηματοδότηση και την υλοποίηση πολιτικής στον πολιτισμό,
  • την συνακόλουθη πλήρη παράδοση του πολιτισμού σε ιδιωτικά επιχειρηματικά συμφέροντα, «χορηγούς», «κοινωφελή» ιδρύματα και συλλόγους τύπου «Διάζωμα»,
  • την εισαγωγή του “εθελοντισμού” σε ένα χώρο που η ανεργία και η απλήρωτη εργασία έχει χτυπήσει κόκκινο,
  • την πλήρη αδιαφορία για την σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία, καθώς η πολιτική για το θέατρο, τον κινηματογράφο, το βιβλίο, τα εικαστικά απουσίαζαν από το λόγο της Υπουργού,
  • τη μετατροπή των μεγάλων δημόσιων μουσείων σε ΝΠΔΔ, για να αποκοπούν από το ΥΠΠΟΑ και να λειτουργούν με διορισμένα ΔΣ, με τους εργαζόμενους σε αυτά να βρίσκονται ξαφνικά σε γκρίζα εργασιακή ζώνη, με τα έσοδα να αποκόπτονται από τον κεντρικό κορβανά του ΤΑΠΑ, υπονομεύοντας τον αναδιανεμητικό χαρακτήρα του.
Μάλιστα, η αποκοπή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου από το ΥΠΠΟΑ με τη μετατροπή του σε ΝΠΔΔ θεωρείται τόσο σημαντική για την κυβέρνηση, ώστε αναφέρθηκε σε αυτό – με τον μανδύα της «αναβάθμισης του ιστορικού κέντρου» –  ακόμη και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην ομιλία του στη Βουλή. Η δήθεν «νέα» λύση αποτελεί ξαναζεσταμένο φαγητό (τα ίδια ζήσαμε και επί υπουργίας Τατούλη) και έχει αποδειχτεί αλυσιτελής νομικά, διοικητικά, οικονομικά και επιστημονικά, με βάση τα κριτήρια που βάζουν οι ίδιοι οι εμπνευστές της!

Οι εργαζόμενοι και οι εργαζόμενες στο Υπουργείο Πολιτισμού, μέσα από τις συλλογικές διαδικασίες και τους Συλλόγους τους, θα σταθούμε απέναντι σε κάθε προσπάθεια ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης του πολιτισμού, στην εκχώρηση αρμοδιοτήτων σε ιδιώτες, στη μετατροπή του πολιτισμού από δημόσιο αγαθό σε αγοραίο προϊόν, σε κάθε πολιτική που υπονομεύει τα δικαιώματά μας.
Οι εργαζόμενοι και εργαζόμενες στο Υπουργείο Πολιτισμού εξακολουθούμε να πιστεύουμε ότι ο πολιτισμός είναι δημόσιο κοινωνικό και αναπαλλοτρίωτο αγαθό και θα το προστατεύσουμε με τους αγώνες μας, όπως έχουμε κάνει και στο παρελθόν.

      Για το Διοικητικό Συμβούλιο

Ο Πρόεδρος                                                     Ο Γεν. Γραμματέας
Δέδες Λιώνης                                                  Στάθης Γκότσης

Τρίτη 16 Ιουλίου 2019

Κακή αρχή κάναμε….




Με έκπληξη διαβάσαμε σε δελτίο τύπου του ΥΠΠΟΑ, ότι με απόφαση της υπουργού πολιτισμού παύθηκε από τα καθήκοντά του ο αρχιφύλακας της Ακρόπολης. 
Μέσα σε 81 λέξεις οι συντάκτες του δελτίου τύπου χρησιμοποιούν τέσσερις φορές ψέματα, δημιουργώντας λανθασμένη εικόνα, διασπείροντας fake news, που πρόθυμα αναπαράγουν τα μέσα της συστημικής μηντιοκρατίας, χωρίς να μπουν στον κόπο να διασταυρώσουν τα πραγματικά γεγονότα. Τα απαριθμούμε ένα προς ένα:

Ψεύδος πρώτο:
ο αρχιφύλακας της Ακρόπολης από το Μάρτη του 2019 εκτελεί χρέη αρχιφύλακα και διαχειριστή ταυτόχρονα. Δυστυχώς για τον/τους συντάκτες του δελτίου τύπου η ίδια η ζωή τους διαψεύδει. Αμέσως μετά τον ορισμό του συναδέλφου ως αρχιφύλακα τον Μάρτιο του 2019 με έγγραφο της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αθηνών τον Απρίλη ορίστηκε άλλος συνάδελφος για να εκτελεί χρέη διαχειριστή, στον οποίο υπήρξε και παράδοση του σχετικού αρχείου. Άρα ο συνάδελφος αρχιφύλακας δεν είχε μετά την ανάληψη των καθηκόντων του καμία σχέση με την διαχείριση εισιτηρίων στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης. Με βάση αυτό το γεγονός η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ βρίσκεται εκτεθειμένη στα μάτια των εργαζομένων αλλά και συνολικά της κοινωνίας. Οφείλει να ανακαλέσει άμεσα και να διορθώσει το τερατώδες ψεύδος, που χρησιμοποίησε, για να
δικαιολογήσει μια προειλημμένη, με πολιτικό υπόβαθρο, απόφαση. 

Ψεύδος δεύτερο: ο αρχιφύλακας δεν μπορεί να είναι διαχειριστής, δηλαδή ελεγκτής και ελεγχόμενος. Γνωρίζουμε όλοι, ότι σήμερα, παρά την παύση του συγκεκριμένου συναδέλφου, σε πολλούς αρχαιολογικούς χώρους λόγω της υποστελέχωσης που υπάρχει, οι αρχιφύλακες εκτελούν και χρέη διαχειριστών. Επιπλέον θα θυμίσουμε στους έχοντες ασθενική μνήμη συντάκτες του συγκεκριμένου δελτίου τύπου, ότι κατά την πολυετή θητεία της νυν υπουργού ως Γ.Γ. του ΥΠΠΟΑ, και σε εποχές που δεν λειτουργούσε το ηλεκτρονικό εισιτήριο, η ίδια τοποθετούσε και αποτοποθετούσε συναδέλφους σε θέσεις αρχιφυλάκων, εννοείται χωρίς κάποιο αξιολογικό σύστημα, οι οποίοι ανεμπόδιστα εκτελούσαν και τα καθήκοντα του διαχειριστή. Εάν από τις πρώτες ημέρες της καινούριας διοίκησης καταγγέλλουν το παρελθόν τους, τότε κάποιοι στην προσπάθειά τους να αλώσουν το κράτος βρίσκονται σε πρωτοφανή σύγχυση. 

Ψεύδος τρίτο: η συγκεκριμένη απόφαση παραβιάζει κατάφωρα το ισχύον νομικό πλαίσιο, ήτοι το ΠΔ 4/2018 (Οργανισμός Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού), τον Ν. 4608/2019 άρθρα 46 και 47, όπου ορίζονται με σαφήνεια για πρώτη φορά οι διαδικασίες για την πλήρωση θέσης αρχιφύλακα και προϊσταμένου αυτοτελούς γραφείου φύλαξης, τον δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα, ο οποίος επίσης προβλέπει και περιγράφει με σαφήνεια τους λόγους για τους οποίους κάποιος δημόσιος υπάλληλος παύεται από την άσκηση καθηκόντων του. Στην συγκεκριμένη περίπτωση παραβιάστηκε κατάφωρα το πνεύμα, το γράμμα του νόμου, η ίδια η ουσία του κράτους δικαίου. Ψεύδονται όσοι με πρόσχημα την νομιμότητα την παραβιάζουν τόσο βίαια κι απροκάλυπτα. 

Ψεύδος τέταρτο: Ο αρχιφύλακας ελέγχει τον διαχειριστή. Δεν είναι δυνατό οι «τεχνοκράτες» της νέας κυβέρνησης του κ. Μητσοτάκη να μην γνωρίζουν, ότι οι διαχειριστές σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία ελέγχονται από το αρμόδιο τμήμα του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων (Τμήμα Επιθεώρησης και Ελέγχου) και βεβαίως όχι από τους κατά τόπους αρχιφύλακες. Η αλήθεια είναι ότι φοβόμασταν, πως ό,τι θετικό είχε συντελεστεί τα προηγούμενα χρόνια στο ΥΠΠΟΑ θα κινδύνευε. Δεν περιμέναμε με αφορμή την περίπτωση του αρχιφύλακα της Ακρόπολης να επιβεβαιωθούν οι φόβοι μας τόσο σύντομα. Είναι πλέον προφανές, ότι στην προσπάθεια αναστήλωσης του παλιού και ξεπερασμένου μοντέλου διοίκησης, όπου ο υπουργός αυθαιρετώντας λύνει και δένει ή μ΄ ένα τηλέφωνο επιλύει πραγματικά ή επινοημένα προβλήματα, θα φτάναμε σ΄ αυτό το σημείο.

Για εμάς είναι ξεκάθαρο, ή χρησιμοποιούν συνειδητά ψεύδη για να παραλλάξουν μια επιθετική πολιτική απέναντι στους εργαζόμενους και τα μνημεία ή απλώς έχουν χαρακτηριστική άγνοια του αντικειμένου. Και στην μία και στην άλλη περίπτωση γίνονται επικίνδυνοι. Τα μνημεία και οι εργαζόμενοι σ΄ αυτά δεν μπορεί να αποτελέσουν το λάφυρο «τεχνοκρατών», που τελικά αποδεικνύεται ότι είναι απλοί εφαρμοστές νεοφιλελεύθερων εμμονών και αναβιωτές του πολιτικού κοτζαμπασισμού και ρεβανισμού.

Ιδιωτικοποιήσεις, επενδύσεις, Αμφίπολη και πολιτιστική πολιτική




 16.7.2019
Tου Δέδε Λιόνη*

Μετά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου, αν και είναι πολύ νωρίς, μπορούν να γίνουν κάποιες αρχικές παρατηρήσεις για τις προτεραιότητες που θα έχει η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού, όπως αυτές διατυπώθηκαν σε κείμενα (πρόγραμμα Ν.Δ. για τον πολιτισμό), αλλά και τα όσα λίγα ειπώθηκαν κατά την τελετή παράδοσης - παραλαβής στο ΥΠΠΟΑ.

Από τα προηγούμενα προκύπτουν κάποια ερωτήματα: Υπάρχει κάτι το νεωτερικό σε όσα έχουν ειπωθεί μέχρι στιγμής; Θα συνεχίσουμε να αντιμετωπίζουμε την πολιτιστική κληρονομιά και τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία ως πυλώνες ανάπτυξης και παιδείας ή θα αναβιώσει το παλιό κακέκτυπο μοντέλο των αφόρητων κλισέ περί του πολιτισμού ως «βαριάς βιομηχανίας της χώρας» και απλού παρακολουθήματος της ροής τουριστών; Ακόμα χειρότερα, μήπως θα βρεθούμε απέναντι σ’ ένα μαζικό κύμα ιδιωτικοποιήσεων δημόσιων δομών, όπως τα μεγάλα δημόσια αρχαιολογικά μουσεία;

Εκτιμούμε, από την τρέχουσα ειδησεογραφία, ότι τα προηγούμενα δεν είναι απλή κινδυνολογία από κάποιους εμμονικούς λάτρεις του «αργόσχολου δημόσιου τομέα» και εχθρούς τάχα των επενδύσεων. Ας δούμε μια δυο χαρακτηριστικές περιπτώσεις.

Στη λογική της ιδιωτικοποίησης

Εξ όσων έχουμε αλιεύσει μέχρι σήμερα η πρόταση για τα μουσεία κινείται στη λογική της ιδιωτικοποίησής τους. Με πρόσχημα την αναγκαία αναβάθμιση του ιστορικού κέντρου, ακούσαμε ότι το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο για αρχή θα πρέπει να μετατραπεί σε ΝΠΔΔ, κάτι που σημαίνει την αποκοπή του από τον φυσικό του φορέα που είναι το ΥΠΠΟΑ, την αυτόνομη διοίκησή του από Δ.Σ., που προφανώς θα αποτελείται από εκλεκτούς της πολιτικής ηγεσίας, την αυτοτελή διαχείρισή των οικονομικών του πόρων.
Θυμίζουμε σε όσους κάνουν ότι το ξεχνούν πως τα έσοδα των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων ευθύς εξαρχής λειτουργούν αναδιανεμητικά μέσω του μηχανισμού του ΤΑΠ καλύπτοντας τις λειτουργικές ανάγκες του συνόλου των μνημείων της χώρας, τις ανάγκες υπηρεσιών του υπουργείου Πολιτισμού, τις αποζημιώσεις που δίδονται σε ιδιώτες για απαλλοτριώσεις ιδιοκτησιών για αρχαιολογικούς σκοπούς και, τέλος, βοηθούν το αναπτυξιακό έργο του ΥΠΠΟΑ.
Είναι προφανές ότι, αν επεκταθεί το μοντέλο του Νέου Μουσείου Ακροπόλεως στα υπόλοιπα μεγάλα δημόσια μουσεία, οδηγούμαστε σε οικονομικό στραγγαλισμό, καθώς οι μικρές μονάδες δεν θα χρηματοδοτούνται και οι μεγάλες θα λειτουργούν ανεξάρτητα. Σ’ αυτό το σημείο κατά τη γνώμη μας εγείρονται ζητήματα αντισυνταγματικότητας, για να μην αναφερθούμε στο εφιαλτικό σενάριο μεικτών σχημάτων, που θα αναλάβουν τη διαχείριση και των αρχαιολογικών χώρων, οδηγώντας κατ’ ουσίαν στη διάλυση του ΥΠΠΟΑ και στην ξέφρενη είσοδο «επενδυτών», οι οποίοι ουσιαστικά θα εισπράττουν πόρους που σήμερα κατευθύνονται στα δημόσια ταμεία.
Σ’ αυτή την περίπτωση το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων, από ένας σύγχρονος φορέας που πρέπει να γίνει, θα μετατραπεί σε χώρο υποδοχής «έξυπνων» επιχειρηματικών σχεδίων από τον ιδιωτικό τομέα.

Οικονομικός στραγγαλισμός και λουκέτο

Η πρόταση αυτή οδηγεί κατευθείαν στον μαρασμό και το κλείσιμο δεκάδων αρχαιολογικών χώρων και μουσείων και στον οικονομικό αφανισμό του ΥΠΠΟΑ.
Νομίζουμε ότι μπροστά μας ξεδιπλώνεται αυτό που θα ονομάζαμε διπλή ιδιωτικοποίηση: ιδιώτες σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, αλλά και ιδιώτες που θα καλύπτουν λειτουργίες του ΥΠΠΟΑ, το οποίο, λόγω του οικονομικού στραγγαλισμού που θα επέλθει, δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί σε βασικές του υποχρεώσεις.
Προφανώς η συζήτηση για τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα των μουσείων, των μνημείων, των αρχαιολογικών χώρων και την «ορθολογική ψυχαγωγία», που πρέπει να προσφέρουν στο κοινό ως χώροι πολιτισμού, δεν φαίνεται να απασχολεί τη Ν.Δ. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό.
Στο ίδιο πρόγραμμα διαβάζουμε για νέες αντιλήψεις στο ωράριο λειτουργίας των αρχαιολογικών χώρων, τη φύλαξη, την καθαριότητα και την προβολή.
Αλήθεια, η λογική ερώτηση είναι ποιες θα είναι αυτές οι νέες αντιλήψεις. Ο κ. Μητσοτάκης, όχι πολύ παλιά, είχε αναρωτηθεί για την αναγκαιότητα φύλαξης της Δήλου σε περιόδους χαμηλής επισκεψιμότητας. Λες και η φύλαξη σχετίζεται αποκλειστικά με την τουριστική κίνηση κι όχι με την ανάγκη για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Για την επιτάχυνση των διαδικασιών και τη διευκόλυνση επενδυτικών σχεδίων δεν χρειάζεται να πούμε πολλά. Το ιεραποστολικό μένος ενάντια στ’ αρχαία, πολύ πρόσφατο το παράδειγμα του Ελληνικού ή του Πειραιά, με τη στρέβλωση των πραγματικών γεγονότων, μιλάει από μόνο του. Το ξαναζεσταμένο σχέδιο για τις fast track επενδύσεις, με την καταπάτηση της αρχαιολογικής νομοθεσίας, η εξυπηρέτηση εργολαβικών συμφερόντων ημετέρων, όπου οι αρχαιότητες πρέπει να αποδομούνται ή να καταστρέφονται γιατί τάχα δεν υπάρχουν τεχνικές λύσεις, κατέπεσε εκκωφαντικά στην περίπτωση του μετρό στη Θεσσαλονίκη με την κατά χώρα διατήρηση των αρχαιοτήτων, παρά τις λυσσαλέες αντιδράσεις που υπήρξαν.

Αναβιώνουν οι μέρες της Αμφίπολης

Τέλος φαίνεται να αναβιώνουν οι μέρες της Αμφίπολης. Όλοι μας θυμόμαστε τον τρόπο με τον οποίο έγινε η διαχείριση της έρευνας στον τύμβο Καστά. Κατά τη γνώμη μας, εκτός των άλλων, εκείνη την περίοδο υπήρξε η αποθέωση της ιδεολογικής χρήσης της επιστημονικής έρευνας, όχι μόνο για να αποκομίσει ο παραπαίων πολιτικά τότε κ. Σαμαράς πολιτικά οφέλη, αλλά και για να οικοδομηθεί με αφορμή την αρχαιολογική έρευνα το νέο αφήγημα για τη μακεδονικότητα και την ανάδειξη ενός νέου εθνικισμού, που ταλαιπώρησε τη χώρα και συνεχίζει να την ταλαιπωρεί.
Για όλους εμάς τα μνημεία δεν μπορεί να είναι υπηρέτες πολιτικών σχεδιασμών. Υπάρχουν για να μας θυμίζουν το χρέος μας απέναντι στην πολιτιστική κληρονομιά και στις επερχόμενες γενιές, μας εκπαιδεύουν, μας θυμίζουν την ιστορική συνέχεια, αποτελούν στοιχεία της πολιτισμικής μας ταυτότητας.


* Ο Δέδες Λιόνης είναι αρχαιολόγος, πρόεδρος του Ενιαίου Συλλόγου Υπαλλήλων του ΥΠΠΟΑ

Πηγή: η Αυγή

Τετάρτη 10 Ιουλίου 2019

Όπου γάμος και χαρά, η «Βασίλω» πρώτη





Όπου γάμος και χαρά, η «Βασίλω» πρώτη


Ιούλιος 2019: η Νέα Δημοκρατία κερδίζει τις εκλογές και αναλαμβάνει τη διακυβέρνηση του κράτους, διορίζοντας βεβαίως τους Υπουργούς της αρεσκείας της.

Στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού αναλαμβάνει η κ. Λίνα Μενδώνη, ως εξωκοινοβουλευτική και μέλος του ΚΙΝΑΛ. Η Νέα Δημοκρατία θεώρησε, με λίγα λόγια, ότι το καταλληλότερο άτομο για τη θέση αυτή είναι η αρχαιολόγος κ. Μενδώνη, η οποία και αποδέχτηκε την πρόταση του κυβερνώντος κόμματος. Η Φώφη Γεννηματά, Πρόεδρος του ΚΙΝΑΛ (πρώην ΠΑΣΟΚ), διαγράφει την Υπουργό Πολιτισμού, λόγω της αποδοχής -εκ μέρους της κ. Μενδώνη- του αξιώματος αυτού.

Εμείς δεν θα κρίνουμε τις επιλογές κανενός κόμματος, και πόσο μάλλον του κόμματος στο οποίο ο ελληνικός λαός έδωσε ψήφο εμπιστοσύνης για τη διακυβέρνηση αυτού του τόπου. Δεν θα κρίνουμε επίσης κανέναν, πριν δούμε το έργο που θα παράξει και τον τρόπο με τον οποίο θέλει να ηγηθεί ενός Υπουργείου.

Μέχρι εδώ όλα είναι λογικά και αναμενόμενα, μέσα στη σφαίρα της πολιτικής διακυβέρνησης.

Αυτό όμως που ξεπερνάει κάθε φαντασία είναι η αυθημερόν ανακοίνωση της ηγεσίας του ΚΙΝΑΛ του Υπουργείου Πολιτισμού, που έσπευσε να συγχαρεί την επιλογή της Νέας Δημοκρατίας για τη θέση του Υπουργού Πολιτισμού, σε έναν τέτοιο βαθμό που θα ζήλευε ακόμα και η ΔΑΚΕ-ΥΠΠΟΑ, παραβλέποντας τη διαγραφή του συγκεκριμένου μέλους από το κόμμα τους.

Αναρωτιόμαστε λοιπόν εάν η ηγεσία της ΔΗΣΥΠ-ΥΠΠΟΑ έχει καταλάβει ότι τις βουλευτικές εκλογές τις έχει κερδίσει η Νέα Δημοκρατία και όχι το ΚΙΝΑΛ ή αν πραγματικά υπάρχει κάποιος άλλος λόγος που προτιμούν να έρθουν σε πλήρη ρήξη με το κόμμα τους και να αποδεχθούν τις επιλογές του κυβερνώντος κόμματος. Όπως και να έχει πάντως, η προαναφερόμενη παροιμία μετατρέπεται σε «Όπου γάμος και χαρά, η ηγεσία της ΔΗΣΥΠ-ΥΠΠΟΑ πρώτη».

Εμείς, σαν Αυτόνομη Παρέμβαση του ΥΠΠΟΑ, θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για τα συμφέροντα και τα οφέλη των εργαζομένων και θα σταθούμε στο πλευρό κάθε συναδέλφου, έχοντας πάντα κατά νου την εύρυθμη λειτουργία του Υπουργείου μας.

Ανακοίνωση ΕΜΔΥΔΑΣ για το τέμενος Βαγιαζήτ



Τρίτη 2 Ιουλίου 2019

ΙΣΧΥΡΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ - ΑΥΤΟΔΥΝΑΜΗ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ;;;



Θα περίμενε κανείς πέρα από τα συνθήματα η ακραία νεοφιλελεύθερη ΝΔ του κ. Μητσοτάκη να παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο πλέγμα προτάσεων για τον πολιτισμό. Αναζητήσαμε λοιπόν κι εμείς με την σειρά μας τις νέες «πρωτοπόρες» ιδέες της ΝΔ.

Τελικά διαπιστώνεται, ότι όχι μόνο δεν υπάρχει τίποτα το νεωτερικό αντίθετα, αναμασούν τα ίδια και τα ίδια, κοινοτυπίες για την σπουδαιότητα του πολιτισμού και άκρατο κυνήγι για ιδιωτικοποιήσεις.

Ας δούμε μια δυο χαρακτηριστικές περιπτώσεις:

Τι έχει να μας πει η ΝΔ για την ανάγκη χάραξης μιας σύγχρονης μουσειακής πολιτικής;

Αντιγράφουμε από το πρόγραμμά τους: «το μοντέλο του μουσείου της Ακρόπολης πρέπει να επεκταθεί και σε άλλα μεγάλα μουσεία της χώρας, ώστε να αποκτήσουν αυτονομία στην οργάνωση, τον τρόπο λειτουργίας και την αξιοποίηση των πόρων τους, αλλά και να συνεργάζονται στενότερα με τις τοπικές κοινωνίες δημιουργώντας πολλαπλά κοινωνικά και οικονομικά οφέλη».

Για τους συντάκτες του προγράμματος της ΝΔ, η ιδιωτικοποίηση στον πολιτισμό πρέπει να συνεχίσει και να επεκταθεί και στα υπόλοιπα μεγάλα δημόσια μουσεία της χώρας. Οραματίζονται το Εθνικό Αρχαιολογικό, το Βυζαντινό και Χριστιανικό και τα υπόλοιπα μεγάλα δημόσια μουσεία αποκομμένα από το υπουργείο πολιτισμού, να λειτουργούν ως νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, με διοικητικά συμβούλια, που θα αποτελούνται από τους εκλεκτούς του εκάστοτε υπουργού, θα έχουν διοικητική αυτοτέλεια και το σπουδαιότερο αυτονομία στην αξιοποίηση των πόρων.

Αν δεχτούμε την ηπιότερη εκδοχή αυτού του εφιαλτικού σεναρίου, δηλαδή την αυτονομία στην διαχείριση οικονομικών πόρων, κι όχι στην διαχείριση των πολιτιστικών πόρων των μουσείων ή των εργαζομένων σ’ αυτά, η πρόταση αυτή οδηγεί κατευθείαν στο μαρασμό και το κλείσιμο δεκάδων αρχαιολογικών χώρων και μουσείων, και τον οικονομικό αφανισμό υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ.

Όλοι εμείς που εργαζόμαστε στο ΥΠΠΟΑ γνωρίζουμε, ότι τα κάθε λογής έσοδα από αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία ανακατανέμονται σύμφωνα με τις ανάγκες που υπάρχουν για την κάλυψη έργων υποδομής, λειτουργικών εξόδων ακόμα και για τις απαλλοτριώσεις για στερήσεις χρήσης ή ιδιοκτησίας για αρχαιολογικούς σκοπούς. Αν πάψει να υπάρχει αυτό το αναδιανεμητικό σύστημα στην κατανομή των πόρων από τα έσοδα, αλήθεια αυτές οι ανάγκες από πού θα καλυφθούν;

Αποκαλύπτεται με σαφήνεια ο στόχος της διπλής ιδιωτικοποίησης: ιδιώτες σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους αλλά και ιδιώτες, που θα καλύπτουν λειτουργίες του ΥΠΠΟΑ, το οποίο λόγω του οικονομικού στραγγαλισμού που θα επέλθει, δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί σε βασικές του υποχρεώσεις.

Σε ιδιώτες λοιπόν τα κέρδη από την «αξιοποίηση» της πολιτιστικής κληρονομιάς κι ότι δεν φέρνει κέρδος ας κλείσει. Το σενάριο είναι Οργουελικό.

Ορισμένα μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι (τα πλέον κερδοφόρα) ανοιχτά και σε ιδιώτες κι όλα τα υπόλοιπα κλειστά. Προφανώς η συζήτηση για τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα των μουσείων και την «ορθολογική ψυχαγωγία», που πρέπει να προσφέρουν στο κοινό ως χώροι πολιτισμού δεν απασχολεί τη ΝΔ.  Αντίστοιχα το ΤΑΠ θα αποτελεί ουσιαστικά τον χώρο υποδοχής «έξυπνων» επιχειρηματικών σχεδίων από τον ιδιωτικό τομέα.

Το πρώτο μουσείο που φαίνεται να ανοίγει αυτή τη νέα εποχή φαίνεται να είναι, καθώς μνημονεύεται ρητά, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το οποίο πρέπει «να αναδιοργανωθεί».

Αλλά δεν είναι μόνο αυτό.

Στο ίδιο πρόγραμμα διαβάζουμε, για νέες αντιλήψεις στο ωράριο λειτουργίας των αρχαιολογικών χώρων, την φύλαξη, την καθαριότητα και την προβολή.

 Αλήθεια η λογική ερώτηση είναι ποιες θα είναι αυτές οι νέες αντιλήψεις. Ο κ. Μητσοτάκης, όχι πολύ παλιά, είχε αναρωτηθεί για την αναγκαιότητα φύλαξης της Δήλου σε περιόδους χαμηλής επισκεψιμότητας. Λες και η φύλαξη σχετίζεται αποκλειστικά και μόνο με την τουριστική κίνηση κι όχι με την ανάγκη για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Ο ίδιος πολύ πρόσφατα έχει διατυπώσει την άποψή του για την επταήμερη εργασία κι ως υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης  με ιερό μένος επέβαλε την εργολαβική εργασία στο Δημόσιο και την απίθανη αξιολόγηση του υποχρεωτικού 15% των ανεπαρκών δημοσίων υπαλλήλων κι άρα της δημιουργία δεξαμενής προς απόλυση εργαζομένων. Πως ακριβώς οραματίζονται αυτές τις νέες αντιλήψεις, ειδικά οι εργαζόμενοι στο υπουργείο πολιτισμού, δεν χρειαζόμαστε μεταφραστή για να τις καταλάβουμε, τις ζήσαμε στο πετσί μας.

Τελικά το πρόγραμμα της ΝΔ όσον αφορά τον πολιτισμό και το υπουργείο πολιτισμού δεν είναι τόσο ασαφές και γεμάτο ωραία λόγια, όσο θέλουν να μας το παρουσιάσουν. Αποτελεί την επιτομή της βίβλου του νεοφιλελευθερισμού.

ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΕΜΑΣ ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΑΓΑΘΟ ΥΠΑΡΧΕΙ ΩΣ ΔΗΜΟΣΙΟ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΑΙ ΑΝΑΠΑΛΛΟΤΡΙΩΤΟ ΑΓΑΘΟ.

Είναι βασικό στοιχείο του κοινωνικού κράτους, που με κόπο πρέπει να ανασυσταθεί στην χώρα μετά το τέλος των μνημονίων.

ΚΑΠΟΙΟΙ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΜΑΣ ΓΥΡΙΣΟΥΝ ΠΑΛΙ ΠΙΣΩ.